
In mijn omgeving merk ik steeds vaker dat goed luisteren naar een ander voor veel mensen moeilijk is.
Wat is luisteren
Luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt.
Luisteren bestaat uit: belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je luistert, vragen stellen en feedback geven. Door goed te luisteren kun je de relatie met mensen in je omgeving verbeteren. Als je goed luistert, wordt je aardig gevonden. Luisteren is een essentieel onderdeel van samenwerken.
Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen elkaar vaak al binnen 17 seconden onderbreken. Iemand anders spreekt dus en de ander, kapt dat zomaar af door zelf te gaan vertellen. Funest voor de gang van het gesprek, want zo durft de ander niet meer door te gaan of denkt hij of zij laat maar. Maar er zijn meer valkuilen als het om goed luisteren gaat.
Wat kun je beter niet doen
Goed luisteren, betekent namelijk ook dat je de volgende zaken niet doet:
- Raadgeven. Iemand die iets vertelt, wil vaak gewoon zijn verhaal kwijt en zit helemaal niet te wachten op goede raad. Luister alleen maar
- Geruststellen dat het allemaal wel meevalt. Het valt voor die ander helemaal niet mee, anders vertelt hij of zij er niet over
- Het probleem analyseren. De ander zit daar vaak niet op te wachten
- Het verhaal een andere wending geven. Door zelf met heel iets anders op de proppen te komen neem je degene die aan het praten is verre van serieus
Wat wel doen
- De ander onverdeelde aandacht geven
Wie luistert, interesseert zich oprecht in de ander en staat zichzelf daarom niet toe om eventjes aan het boodschappenlijstje of aan de aanstaande vakantie te denken. - Interesse tonen
Oprechte aandacht hebben is één ding, maar je wilt natuurlijk ook dat je gesprekspartner ziet dat je naar hem luistert. Laat daarom met je lichaamshouding zien dat je aandacht voor je gesprekspartner hebt: maak oogcontact en knik af en toe. Val hem niet in de rede maar laat hem uitpraten. - Vat samen en stel vragen
Om er zeker van te zijn dat je de ander begrijpt én dat je eigen aandacht niet verslapt, vat je samen wat je gesprekspartner zojuist heeft gezegd. Begrijp je iets toch nog niet, stel dan gerust vragen. Vragen is juist een manier om je interesse te tonen. - Toon empathie
Empathie, inlevingsvermogen is de vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van de ander.
Het is luisteren met de intentie de ander te begrijpen. Je doet je stinkende best de ander en zijn/haar gedachten, ervaringen, uitgangspunten te begrijpen. Je luistert dus niet alleen naar de inhoud, maar ook naar de emotie. De uitdaging is om niet te oordelen, te interpreteren. De vraag is: wat wil de ander mij vertellen? Het is geslaagd als de ander zich begrepen voelt.
Luisteren lijkt vanzelfsprekend, maar kun jij het goed?
Een mooi voorbeeld is onderstaand filmpje.